Uus algus – kuidas kohaneda elumuutustega?

 

Kodust lahkumine ja kõrgkooli õppima asumine on seotud terve hulga muutustega nii elustiilis, tööharjumustes kui ka iseseisvuse määras. Kas oled uues situatsioonis ebakindel? Kuidas olla, käituda või suhelda? Tunned end üksi?

Üksi võõras linnas

Üksindus olla mõne inimese jaoks täiesti uus ja segadusseajav kogemus. Teisele võib varasemast tuttava üksindustundega kaasneda pettumus, et ülikooli õppima tulek ei toonud kaasa loodetud muutust.

Üksindustunde tekkimisel võib olla palju erinevaid põhjusi:

  • oled oma sõpradest ja kodustest eemal
  • pead uute sõprade leidmist nullist alustama
  • tunned oma endistest sõpradest puudust ja võid leida, et nende kõrvale on raske väärilisi kaaslasi leida
  • sul võivad olla ülikooli suhtes kõrged ootused (nt leiad, et see on koht, kus leitakse sõbrad kogu eluks) ja oled pettunud inimestes, keda õpingute alguses oled kohanud
  • sul on kaugsuhe ja tunned, et pead end jagama kahe koha vahel
  • oled mures oma õpingute pärast ja tunned, et sul ei jätku aega teistega suhtlemiseks

Üksindus võib tekitada tunde, et sind ei armastata, ei soovita seltskonda või oled suhtlemises küündimatu. Võid tunda end kartlikuna ja ebamugavalt, võid muutuda vihaseks ning hakata teisi kritiseerima. Võid arvata, et sinuga on midagi valesti. Tagajärjeks võib olla enesehinnagu langus, suhtlemisel tekib trots või ebakindlus, mis raskendab uute sõprade leidmist, hoidutakse omaette ja ei võeta ühistest üritustest osa.

Mida teha?

  • Ära jää ootama, et teised tuleksid sinuga rääkima või sulle külla. Proovi rääkida kaaslastega, kellega satud loengus kõrvuti istuma või lõunapausi ajal ühes lauas einestama.
  • Tervita või lihtsalt naerata inimestele, kellest õppehoones või ühiselamus möödud. Loo suhteid ja ole ka ise teistele heaks sõbraks.
  • Püüa panna ennast uutesse olukordadesse, kus sul on võimalus kohtuda inimestega, kellega sul on ühised huvid. Vali tegevused (sportimine, vabatahtlik töö, mõni selts vms), millest sa oled siiralt huvitatud ja naudi neid. Samas, ära pinguta üle ning ära täida oma aega liialt paljude tegevustega lihtsalt selleks, et vältida üksiolekut.
  • Ära jäta end ilma asjadest, mida sulle muidu meeldiks teha, lihtsalt seepärast, et sul pole hetkel kaaslast. Hoolitse enda eest, mine kontserdile, jalutama, kinno jne.
  • Ära ole kriitiline oma püüdluste suhtes. Tuleta endale meelde, et lähedase sõpruse tekkimine vajab aega. Ära alahinda lihtsat tutvust ja sõprust, uskudes, et ainult romantiline suhe leevendab sinu üksindust või annab sulle kindlustunde ja sotsiaalse staatuse.
  • Mõned inimesed tunnevad end vabamalt grupis ja teised üks ühele suheldes. Mõtle, millised on sinu eelistused ja stiil.
  • Püüa leida kedagi, kellel on sarnane maailmavaade ja huvid.

Kui tunned end jätkuvalt üksildase ja kurvana, pöördu oma ülikooli psühholoogi poole. Nõustamine võib aidata sul end paremini mõista ja uue olukorraga leppida. See võib aidata pöörata tähelepanu mõttemustritele ja ootustele, mida sa püüad tõrjuda, ning aidata Sul liikuda avatuma ja pingevabama suhtlemise suunas.

Iga algus võib olla raske ent julge pealehakkamine on juba pool võitu.

Vaata ka

Nõustajad kõrgkoolis - kellelt saan millist nõu?